O léčebné užití ovocných a zeleninových šťáv se zajímám už delší dobu a minulý týden jsem si na sobě vyzkoušela dokonce pětidenní šťávovou očistu. Dojmy z ní jsou pozitivní a moje tělo se cítí mnohem lehčeji a radostněji. Některé bolístky mě úplně přestaly trápit a moje vjemy, zejména čichové a chuťové, jsou mnohem intenzivnějších prožitků. Na přelomu druhého a třetího dne se sice projevila krize, bolesti hlavy, únava a zmatenost, ty ale v průběhu třetího dne odezněly, a ačkoliv jsem celých pět dnů nic nejedla, měla jsem po zbytek očisty dostatek energie na běžné činnosti. Vedlejším příjemným efektem očisty je psychická pohoda, rozproudění lymfy, úbytek na váze a zároveň nastavení těla na konzumaci menšího objemu jídla, které zůstává i dlouho po očistě. Zintenzivnění chutě, které bylo během očisty nastartováno, umožňuje jíst s požitkem jídlo, které by se dříve mlsnému jazýčku zdálo jako chuťově nevýrazné.

Proč při očistě právě šťávy a ne ovoce a zelenina vcelku? Pevná strava vyžaduje daleko delší trávící pochody, vláknina nemá téměř žádnou výživnou hodnotu, ale během střevní peristaltiky působí jako úklidová četa. Odstranění vlákniny při vytlačování šťáv umožní jejich velmi rychlé strávení a vstřebání. Při šťávové očistě je třeba pamatovat na to, že ovocné šťávy jsou čističi a jsou více agresivní a zeleninové šťávy doplňují energii. Podle toho je ke konzumaci šťáv nutné přistupovat a pít ovocných šťáv mnohem menší podíl, aby nedošlo k překyselení žaludku. Je dobré si dát cca 15 minut před vypitím šťávy sklenici vody, dojde tak k lepšímu vstřebání. Očista je fajn v období, kdy si neplánujeme žádnou větší fyzickou aktivitu a můžeme si dopřát čas k odpočinku. Je lepší, když je venku teplo, na jaře nebo v létě. Jednak hodně druhů ovoce (pomeranč, grep) a zeleniny (okurek) vnitřně ochlazují a taky teplé počasí k odlehčení jídelníčku přímo vybízí. Pro umocnění efektu můžeme kromě pití šťáv do očistného období začlenit i jiné techniky: zásadité koupele, pití zeleného ječmene, klystýry nebo vizualizace, jak z těla odchází vše, co mu neprospívá.

Poznatky o čerstvých šťávách a jejich užití čerpám mimo jiné z literatury Dr. Normana W. Walkera, který se celý život zajímal o očistu střev a nemoci spojené s jejich zanešením a systematicky zpracoval jejich fungování a způsoby užití. Podle Dr. Walkera může nevhodná symbióza v tlustém střevu způsobit celou škálu nemocí a stejně tak očista střev může přispět k jejich vyléčení. Tento fakt je v současné době již vcelku známý a ne nadarmo se říká, že střeva jsou druhý mozek těla. Mají totiž až 100 milionů neuronů, tedy stejně jako mícha. Střevo zrcadlí každou emoci, která vyvstane v mozku a zároveň celých 90 procent informací proudí po bloudivém nervu nahoru ze střev do mozku. Kdo někdy pročistil střeva, určitě potvrdí, jak výrazný vliv to mělo na psychiku.

Poslední otázkou ještě zůstává, jak očistu zvládnout a vydržet několik dnů nejíst. Pro mě osobně to byla velká výzva, abych celou tu dobu vydržela nenavštívit ledničku za jiným účelem, než lapnou šťávu, když kolem bylo tolik jiných lákadel. Jako motivace a posila pro pevnou vůli mi vcelku úspěšně posloužilo uvědomění, že co do těla ústy vpravíme, má velký vliv na to, jakou stavbu mají naše svaly, nervy, kosterní systém a ostatní buněčné struktury… že péče o zevnějšek, cvičení a masáže budou mít náležitý efekt pouze tehdy, pokud bude zdravý základ – tedy vnitřek těla. Kdo šťávy jednou zkusí a vydrží, bude se k tomuto úžasnému způsobu vnitřní očisty určitě vracet. Ten pocit spousty energie a lehkosti je totiž nepopsatelný 😉

Share This